Tuesday, March 12, 2013

Panduan Pembahagian Masa Latihan

Tuesday, March 12, 2013
Rencana ini hanya merupakan suatu perkongsian ilmu berdasarkan kepada pengalaman dan pandangan peribadi penulis. Segala komentar adalah sangat dialu-alukan.

Sebelum memulakan rencana ini, saya ingin menggambarkan keadaan saya ketika mula terlibat dalam sukan ragbi. Sebagai seorang Guru Malaysia, kami perlu sentiasa bersedia untuk menerima apa sahaja 'kerja' yang dipertanggungjawabkan termasuklah menjadi 'jurulatih'. Pada peringkat awal, seringkali juga saya meng 'google' untuk mencari perkara-perkara asas seperti ini. Memandangkan kebolehan Bahasa Inggeris yang minimum, saya menggunakan medium 'Bahasa Melayu' untuk mencari tetapi seringkali gagal. Jadi penulisan ini saya dedikasikan kepada insan-insan yang sedang melalui jalan-jalan yang telah saya lalui sebelum ini. Semoga mendapat 'sedikit' panduan daripada penulisan ini.

Penulisan kali ini memfokuskan tentang perkara-perkara yang ingin dilakukan dalam sesuatu sesi latihan. Cadangan saya adalah seperti berikut


Pertama : Sesi memanaskan badan (Warm-Up Session)
Saya kurang memberi tumpuan kepada sesi ini dahulunya. Saya sering mengharapkan apabila saya ke padang, pemain-pemain telah selesai melakukan sesi ini. Namun, memberikan perhatian tambahan kepada sesi ini akan membuahkan sesuatu hasil yang agak besar dalam aspek kecergasan dan seterusnya mengelakkan pemain-pemain mengalami kecederaan sepanjang sesi latihan dan hari pertandingan.

Kedua : Individual skill session.
Sesi yang memberi penekanan kepada aspek kemahiran individu. Antara aspek kemahiran individu termasuk; melakukan hantaran (passing), penerimaan (receiving), tackling, melakukan sepakan (kicking), taking the ball into contact, catching high ball dan taking the ball on the ground.

Ketiga : Mini skill session
Sesi ini meliputi 2 perkara iaitu ruck dan maul. 

Keempat : Unit skill session
Penekanan kepada unit forward (scrum, lineout, forward play etc) dan backline (set move, backline attack, backline defend etc).

Kelima : Shadow Play
Unit forward dan backline disatukan kembali dan bermain daripada situasi tertentu dengan cara-cara permainan tertentu (contoh : bermain daripada scrum dan backline bermain dengan mengeluarkan bola sehingga winger - rucking dengan penglibatan beberapa orang - forward kembali bermain etc).

Keenam : Cooling Down
Boleh cuba teknik menyejukkan diri yang terkini iaitu mandi ais.

Amalan biasa yang saya aplikasikan adalah selepas melakukan latihan selama sekitar 7-10 sesi, adakan satu perlawanan ujian, rekod perlawanan tersebut (memandangkan saya tidak begitu spontan dan memori saya tidak begitu baik), analisis perlawanan dan 'groom' kembali dalam sesi-sesi latihan yang seterusnya. Beri penekanan kepada area kelemahan individu dan pasukan.

0 comments:

Post a Comment

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates