Skip to main content

Tahniah Harimau Muda!!


Penulisan ini merupakan komen penulis di Malaysian Sports' Loose Cannon untuk artikel 'Ong memang ada ong'.

Suatu masa dahulu, dalam permainan bola sepak, jika saya kagum, saya akan kagum dengan pemain.. Masa berlalu, kefahaman saya yang sebegitu turut berubah, disamping pemain saya turut kagum dengan 'coach' yang sebenarnya memainkn peranan yang lebih besar dalam memberikan sentuhan 'tactical wise'. Jika boleh ditambah dari penyataan Rizal di atas -
  1. Saya masih ingat OKS menyatakan kekesalan selepas skuad Sukan Sea U23 ini dihentam agak teruk selepas hanya mencatatkan keputusan seri dengan 'statement' - 'Anda boleh hentam, tapi jangan hentam dulu selagi Sea Games belum tamat..' (lebih kurang begitulah maksudnya) ternyata OKS mengatur permainan yang 'sedikit berbeza' dari aspek taktikal ketika menentang Singapura untuk menyukarkan lawan yang lain dari membaca permainan Malaysia.. 
  2. OKS juga berjaya menjadikan perlawanan-perlawanan yang diharungi Malaysia disepanjang 'Sea Games', semakin meningkat dari masa ke semasa, dan final menentang Indonesia telah menjadi klimaks.. (mungkin sahaja boleh menjadi anti klimaks, '1st game' sangat cantik, namun semakin lama semakin merundum kerana 'game' telah dibaca oleh lawan). 
  3. OKS = Risk taker. Ambil pemain muda, meletakkan pemain diposisi baru, meletakkan pemain yang tidak popular di mata orang lain. Kerana apa?? Sudah tentu kerana 'saya kenal pemain saya'.. (kadang-kadang tak perlu diucapkan perkataan itu)..
  4. OKS juga sudah tentu mempunyai kemampuan meniupkan semangat pemain melalui perkataan beliau.. 
Cuma mungkin ada hero yang mungkin kita langsung tidak endah untuk team ini, mahupun untuk perkembangan sukan bolasepak tempatan. Heronya ialah dari tempat pemain-pemain ini datang.. (tidaklah terlalu sukar untuk dijangka)..

Jatuh bangun itu pasti, kemenangan dan kekalahan bukan ketentuan kita, seperkara yang kita miliki ialah USAHA.. pandanglah pada usaha, bukan pncapaian.. Biar apapun terjadi selepas ini, OKS sudah pun meletakkan namanya sebagai SESUATU di dalam senario bolasepak tempatan..

Ong Kim Swee - Jurulatih Harimau Muda
"Mereka tak hormati kamu, tak hormati bendera kita, tak hormat raja kita dan mereka tidak hormat ibubapa kamu. Kalau kamu benarkan ia (kekalahan) berlaku, maka kamu adalah pengecut. kamu mesti ajar mereka kehebatan seorang warganegara Malaysia. Kita kalahkan mereka bukan sekali, tapi dua kali dihadapan jutaan penyokong setia mereka. Kita tunjukkan bagaimana melakukannya".

Comments

Popular posts from this blog

Projek DIY Scrum Machine

Cikgu Khairee memberikan sentuhan terakhir untuk menyiapkan projek scrum machine Pelbagai inisiatif telah dilaksanakan untuk memberi kemudahan kepada pelajar mengikuti latihan dengan lebih baik. Cikgu Khairee telah memulakan projek Scrum machine pada penghujung tahun 2010 dan kini sudah 90% siap. Terima kasih tidak terhingga atas kerja keras beliau. Semoga kemudahan-kemudahan ini diharap menjadikan para pemain Tanjung Rhinos lebih berusaha keras untuk mendapat kejayaan yang lebih besar tahun 2011 ini..

Ragbi MSSD Johor Bahru 2013

Bersama TSNI Hobbit dan Uda Rugby Kejohanan ini telah berlangsung selama tiga hari pada 21-23 Februari 2013 dengan SMK Dato Usman Awang Johor Bahru telah dipilih untuk menjadi hos untuk kejohanan tersebut. Keputusan perlawanan melibatkan pasukan TR adalah seperti berikut : Peringkat kumpulan : 1. Menang 30-0 menentang Sekolah Menengah Dato Jaafar 2. Menang 39-0 menentang SMK Seri Perling Suku Akhir Menang 26-0 menentang SMK Gelang Patah (Broken Bangle RC) Broken Bangle Rugby@SMK Gelang Patah tampil lebih bersemangat tahun ini. Kami faham dan sentiasa bersedia untuk berhadapan dengan pasukan yang memiliki semangat juang yang tinggi ini. Pertemuan ini juga merupakan ulangan perlawanan suku akhir tahun 2012 dengan nasib sekali lagi menyebelahi kami. Namun, prestasi mereka seharusnya mendapat pujian. Separuh Akhir Kalah 32-0 menentang Maktab Sultan Abu Bakar (EC Stingbok) Saya mengingatkan pemain bahawa mereka seharusnya mencabar dan melawan diri mereka sendiri

Sesi memanaskan badan (warm-up session)

Rencana ini hanya merupakan suatu perkongsian ilmu berdasarkan kepada pengalaman dan pandangan peribadi penulis. Segala komentar adalah sangat dialu-alukan. SESI MEMANASKAN BADAN (WARM-UP SESSION) Saya mula memberi tumpuan kepada sesi ini berbanding pendekatan tradisional yang diamalkan sebelum ini - berlari anak beberapa pusingan padang - statik warm-up - tekan tubi - sit-up dan mulakan sesi latihan. Bedasarkan kepada perkongsian menerusi Youtube dan pengamal sukan, saya kini cuba untuk melakukan beberapa perkara seperti berikut : Larian perlahan antara stesyen . Larian ke hadapan - sisi - belakang - sisi. Penekanan kepada aspek komunikasi dimana setiap pemain akan menyebut forward - untuk memulakan larian ke hadapan, side - untuk larian sisi dan backward - larian ke belakang ( pre-warm up ). Warm-up secara dinamik (fokus pada lower body ) Lompat bintang ( Star jump ) - Perkongsian dengan seorang aktivis ragbi, beliau menekankan aspek fizikal dengan meminta pemain