Skip to main content

Pertandingan Ragbi KAT Johor edisi 2011 hari pertama

KATV 2011 di SMV Segamat 28-30 April 2011 

28 April 2011, Khamis. SM Vokasional Segamat telah terpilih sebagai tuan rumah untuk KAT edisi kali ini. Sebagai perbandingan, untuk empat edisi yang terdahulu, kejohanan ragbi KAT kebiasaannya diadakan secara persendirian dan tidak disertai oleh pertandingan-pertandingan lain. Buat kali pertama, SM Vokasional Segamat sebagai tuan rumah memilih untuk menjalankan pertandingan ragbi bersama-sama pertandingan-pertandingan yang lain iaitu bola sepak, takraw, rekacipta dan 'english debate'. Kemeriahan KAT kali ini turut dapat dirasai oleh pasukan-pasukan ragbi. Dengan deretan gerai-gerai makanan, bas-bas kontinjen bergerak keluar dan masuk, kereta-kerata memenuhi lot-lot 'parking' dan ribuan orang berpusu-pusu menambah seri KAT kali ini.

TANJUNG RHINOs di KAT 2011 Segamat
Diri dari kiri : Long, Lukman, Nazirul, Akmal, Cgu Salmezan, Tn Hj Salleh, Afizi, Ridhwan,  Haziq, Naqib, Azli dan Kuning
Duduk dari kiri : Azwanis, Adib, Fatah, Ruzilan, Arif (c), Fakar, Harziq, Firdaus, Norazliamir dan Afizul
Pasukan Tanjung Rhinos telah diundi di dalam kumpulan A bersama pasukan SM Vokasional Muar (Johan KAT edisi 2010) dan SM Vokasional Batu Pahat. Pasukan SMT Perdagangan telah menarik diri atas sebab-sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan. Manakala kumpulan B pula terdiri daripada pasukan SMV Segamat (naib johan KAT edisi 2010), SMV Kota Tinggi, SMT Johor Bahru dan SMV Kluang. Kesemua perlawanan ragbi akan diadakan di SMK Bandar Putra, Segamat. Perlawanan pertama Tanjung Rhinos adalah menentang pasukan SMV Batu Pahat pada petang Khamis jam 5.30 petang. Kontinjen mula bergerak ke sana lebih awal dan sempat menyaksikan perlawanan di antara SMV Muar dan SMV Batu Pahat yang berakhir dengan kemenangan bagi pasukan SMV Muar dengan mata 10-7. Nyata SMV Muar merupakan satu pasukan yang hebat dan akan memberikan cabaran yang sengit.

Setelah menyaksikan beberapa perlawanan termasuk perlawanan membabitkan pasukan tuan rumah, SMV Segamat, akhirnya tibalah giliran Tanjung Rhinos untuk menguji pasukan SMV Batu Pahat. Bermula dengan 'try' Fatah pada awal permainan, dan convertion yang disempurnakan oleh Afizi memberikan mata awal 7-0. Beberapa minit berselang Afizi mencuri tumpuan apabila mudah melepasi forward lawan untuk 'try' kedua dan seterusnya menyempurnakan 'convertion kick' menjadikan kedudukan terkini 14-0. 'Try' ketiga telah disumbangkan oleh Nazirul dengan 'convertion kick' yang sekali lagi disempurnakan oleh Afizi menjadikan Tanjung Rhinos selesa mendahului dengan mata 21-0 pada separuh masa yang pertama.

Bermula separuh masa yang kedua, pasukan Tanjung Rhinos terus menambah jumlah pungutan mata apabila Azwanis menghadiahkan 'try' yang keempat dengan 'convertion kick' sekali lagi disempurnakan oleh Afizi. Kedudukan 28-0 tidak kekal lama apabila Fatah sekali lagi menghadiahkan satu lagi 'try' menjadikan kedudukan akhir Tanjung Rhinos 33-0 Batu Pahat. Hujan renyai-renyai sebelum pertandingan tadi benar-benar membawa rahmat Ilahi kepada pasukan kami. Kekalahan kedua oleh SMV Batu Pahat menjadikan mereka terkeluar dari saingan KAT 2011 ini. Kami melangkah pulang dengan mengharap agar dapat melakukan sesuatu yang lebih baik pada esok hari. Syukur Ya Allah..

Sesi memanaskan badan menjelang pertandingan menentang SMV Batu Pahat
Detik-detik sebelum Fatah berjaya mendapatkan 'try'
SMV Kota Tinggi, salah satu pasukan yang mengambil bahagian 

Comments

Popular posts from this blog

Projek DIY Scrum Machine

Cikgu Khairee memberikan sentuhan terakhir untuk menyiapkan projek scrum machine Pelbagai inisiatif telah dilaksanakan untuk memberi kemudahan kepada pelajar mengikuti latihan dengan lebih baik. Cikgu Khairee telah memulakan projek Scrum machine pada penghujung tahun 2010 dan kini sudah 90% siap. Terima kasih tidak terhingga atas kerja keras beliau. Semoga kemudahan-kemudahan ini diharap menjadikan para pemain Tanjung Rhinos lebih berusaha keras untuk mendapat kejayaan yang lebih besar tahun 2011 ini..

Ragbi MSSD Johor Bahru 2013

Bersama TSNI Hobbit dan Uda Rugby Kejohanan ini telah berlangsung selama tiga hari pada 21-23 Februari 2013 dengan SMK Dato Usman Awang Johor Bahru telah dipilih untuk menjadi hos untuk kejohanan tersebut. Keputusan perlawanan melibatkan pasukan TR adalah seperti berikut : Peringkat kumpulan : 1. Menang 30-0 menentang Sekolah Menengah Dato Jaafar 2. Menang 39-0 menentang SMK Seri Perling Suku Akhir Menang 26-0 menentang SMK Gelang Patah (Broken Bangle RC) Broken Bangle Rugby@SMK Gelang Patah tampil lebih bersemangat tahun ini. Kami faham dan sentiasa bersedia untuk berhadapan dengan pasukan yang memiliki semangat juang yang tinggi ini. Pertemuan ini juga merupakan ulangan perlawanan suku akhir tahun 2012 dengan nasib sekali lagi menyebelahi kami. Namun, prestasi mereka seharusnya mendapat pujian. Separuh Akhir Kalah 32-0 menentang Maktab Sultan Abu Bakar (EC Stingbok) Saya mengingatkan pemain bahawa mereka seharusnya mencabar dan melawan diri mereka sendiri

Sesi memanaskan badan (warm-up session)

Rencana ini hanya merupakan suatu perkongsian ilmu berdasarkan kepada pengalaman dan pandangan peribadi penulis. Segala komentar adalah sangat dialu-alukan. SESI MEMANASKAN BADAN (WARM-UP SESSION) Saya mula memberi tumpuan kepada sesi ini berbanding pendekatan tradisional yang diamalkan sebelum ini - berlari anak beberapa pusingan padang - statik warm-up - tekan tubi - sit-up dan mulakan sesi latihan. Bedasarkan kepada perkongsian menerusi Youtube dan pengamal sukan, saya kini cuba untuk melakukan beberapa perkara seperti berikut : Larian perlahan antara stesyen . Larian ke hadapan - sisi - belakang - sisi. Penekanan kepada aspek komunikasi dimana setiap pemain akan menyebut forward - untuk memulakan larian ke hadapan, side - untuk larian sisi dan backward - larian ke belakang ( pre-warm up ). Warm-up secara dinamik (fokus pada lower body ) Lompat bintang ( Star jump ) - Perkongsian dengan seorang aktivis ragbi, beliau menekankan aspek fizikal dengan meminta pemain