Skip to main content

Perlawanan persahabatan dengan SMK Bandar Penawar

Latihan mengangkat bebanan di tangga
12 April 2011, Khamis. Satu perlawanan persahabatan menentang Pasukan Ragbi SMK Bandar Penawar telah diadakan di SMS Kota Tinggi (SAKTI). Perlawanan persahabatan yang diatur ini bertujuan untuk memastikan para pemain dapat bermain sekurang-kurangnya dalam tiga perlawanan kompetetif sebagai persediaan untuk ke Kejohanan Antara Teknik yang bakal berlangsung awal Jun nanti di Kuantan. Pertemuan ini merupakan yang pertama antara kedua-dua pasukan ini. Tanjung Rhinos telah bergerak ke Bandar Penawar seawal jam 2 petang dan tiba di SAKTI sekitar jam 3.30 petang tanpa sebarang masalah.

Perlawanan telah dimulakan selepas kami menunaikan kewajipan mengerjakan solat asar. Cuaca yang sedikit mendung serta padang yang becak agak menyulitkan pemain-pemain dari membuat gerakan-gerakan yang lebih tersusun. Tanjung Rhinos telah diwakili seramai 20 orang pemain yang dibahagikan kepada 2 kumpulan. Hari ini para pemain diminta untuk bermain dengan idea yang datang dari mereka dan seterusnya turut dilaksanakan oleh mereka. Permainan yang ditunjukkan pada petang ini tidaklah begitu menonjol tapi memadai dengan para pemain selesa dan sentiasa berusaha untuk mempamerkan pemainan yang pelbagai dan mencuba gerakan-gerakan yang baru.

Pasukan kedua yang rata-rata diwakili oleh pemain pelapis turut menunjukkan kematangan dari aspek teknikal, taktikal dan mental yang lebih tenang. Ini memberikan signifikan yang positif bahawa kami memiliki sejumlah pemain pelapis yang berbakat dan sudah semakin bersedia untuk diketengahkan. Perlawanan hari ini berlangsung sekitar hampir satu jam keseluruhannya. Perlawanan yang baik dan insyaallah kami akan mengatur satu lagi perlawanan persahabatan di Bandar Penawar sekiranya berpeluang. Baki 3 minggu sebelum KAT Kebangsaan bermula, kami akan mengatur segala yang terbaik sebagai persediaan ke Kuantan. Kami memohon doa kalian agar Tanjung Rhinos diberikan kejayaan di sana. Terima Kasih.

Memanaskan badan sebelum memulakan perlawanan
Mendengar taklimat dari Cikgu Syed, Coach tuan rumah dan pengadil pada petang ini
Tanjung Rhinos lebih kemas dengan sut stokin biru yang baru
Aksi-aksi perlawanan pada petang ini
Adib mengeluarkan bola kepada Nazirul
Afizi cuba menjatuhkan pemain lawan
Sepakan Convertion Kick yang disempurnakan oleh Luqman

Comments

Popular posts from this blog

Projek DIY Scrum Machine

Cikgu Khairee memberikan sentuhan terakhir untuk menyiapkan projek scrum machine Pelbagai inisiatif telah dilaksanakan untuk memberi kemudahan kepada pelajar mengikuti latihan dengan lebih baik. Cikgu Khairee telah memulakan projek Scrum machine pada penghujung tahun 2010 dan kini sudah 90% siap. Terima kasih tidak terhingga atas kerja keras beliau. Semoga kemudahan-kemudahan ini diharap menjadikan para pemain Tanjung Rhinos lebih berusaha keras untuk mendapat kejayaan yang lebih besar tahun 2011 ini..

Ragbi MSSD Johor Bahru 2013

Bersama TSNI Hobbit dan Uda Rugby Kejohanan ini telah berlangsung selama tiga hari pada 21-23 Februari 2013 dengan SMK Dato Usman Awang Johor Bahru telah dipilih untuk menjadi hos untuk kejohanan tersebut. Keputusan perlawanan melibatkan pasukan TR adalah seperti berikut : Peringkat kumpulan : 1. Menang 30-0 menentang Sekolah Menengah Dato Jaafar 2. Menang 39-0 menentang SMK Seri Perling Suku Akhir Menang 26-0 menentang SMK Gelang Patah (Broken Bangle RC) Broken Bangle Rugby@SMK Gelang Patah tampil lebih bersemangat tahun ini. Kami faham dan sentiasa bersedia untuk berhadapan dengan pasukan yang memiliki semangat juang yang tinggi ini. Pertemuan ini juga merupakan ulangan perlawanan suku akhir tahun 2012 dengan nasib sekali lagi menyebelahi kami. Namun, prestasi mereka seharusnya mendapat pujian. Separuh Akhir Kalah 32-0 menentang Maktab Sultan Abu Bakar (EC Stingbok) Saya mengingatkan pemain bahawa mereka seharusnya mencabar dan melawan diri mereka sendiri

Sesi memanaskan badan (warm-up session)

Rencana ini hanya merupakan suatu perkongsian ilmu berdasarkan kepada pengalaman dan pandangan peribadi penulis. Segala komentar adalah sangat dialu-alukan. SESI MEMANASKAN BADAN (WARM-UP SESSION) Saya mula memberi tumpuan kepada sesi ini berbanding pendekatan tradisional yang diamalkan sebelum ini - berlari anak beberapa pusingan padang - statik warm-up - tekan tubi - sit-up dan mulakan sesi latihan. Bedasarkan kepada perkongsian menerusi Youtube dan pengamal sukan, saya kini cuba untuk melakukan beberapa perkara seperti berikut : Larian perlahan antara stesyen . Larian ke hadapan - sisi - belakang - sisi. Penekanan kepada aspek komunikasi dimana setiap pemain akan menyebut forward - untuk memulakan larian ke hadapan, side - untuk larian sisi dan backward - larian ke belakang ( pre-warm up ). Warm-up secara dinamik (fokus pada lower body ) Lompat bintang ( Star jump ) - Perkongsian dengan seorang aktivis ragbi, beliau menekankan aspek fizikal dengan meminta pemain